Australien 11 Jan - 9 Feb

Då har jag varit där. I Australien och träffat på Elin och de andra. Som jag längtat och som jag haft nedräkning till.
Önskar att jag hade haft mer pengar och kunnat stanna liiite längre dock. Det är ett land som jag kommer att åka tillbaka till inom kort, jag ska göra resten har jag bestämt mig för!

Såå, efter snabbpackning dagen innan avfärd satt vi på tåget mot Sthlm och en natt hos Rappling&Hanna. Väl där blev det vin, mat, snack, efterrätt, kaffe och spel! Kom i säng vid 02 tiden tror jag.
Efter två timmar vaknar jag av att Erik inte mår alltför bra, matförgiftning av kycklingsalladen på tåget. Inte mycket sömn den natten och Erik var ganska slut.
Fick skjuts till Arlanda iaf och väl där kändes det att resan började.
Checkade in oss och väskorna, handlade lite godis och sen fikade vi med macka och juice! Lite tidningsköp och sen till gaten.
Första flyget var till London. Där hade vi sen en vänttid på 5 h.
Köpte varsin Lasagne som var en av de bästa jag ätit. Mums!

Drog oss mot flyget, skapligt stora flyg det finns! Satte oss på och skulle sen mellanlanda i Bangkok en snabbvända.
Av planet och sen in på nytt. Ungefär 30 timmar efter att vi lyft från Sverige landar vi nu 06:00 i Sydney. Kommer genom säkerhetskontrollen helt okej och tar sen en taxi till Hostelet som Elin bokat.
Där möts vi av Elin och glädjen är enorm!
Lite snack, några rostade mackor och kaffe senare så tar vi oss upp till rummet där dom andra sussar sött.
Trevligt att se de trevliga trynena igen! :)

Erik och jag fick ett rum med två sängar de nätterna vi hade bokat de Hostelet. Kändes skönt med tanke på att man var ganska mör och sliten efter resan!
Vi tog en dag i Sydney med en kik på operahuset, harbour bridge och en marknad. Lite shopping och majsätande senare drog vi oss tillbaka.
Erik och jag tvärdeckade i sängen vid 17 tiden. Jag vaknade sen vid 20, tog en dusch och följde med de andra ut, Erik sov.
När vi kom hem igen vid ett- två tiden hade E precis vaknat men vi somnade direkt igen.
Jag var mer sliten på lördagen och kände verkligen hur tröttheten smög sig på.

Söndag och Anna skulle hem. Tråkigt! Halvtaskigt väder så det blev en chilldag.
Måndag checkade vi ut och skulle hyra en bil för att dra vidare.
Tillslut hittade vi en och vi drog för att möta upp de andra.

Första stoppet var vid "Blue Mountains", en nationalpark innanför Sydney ungefär. Hur fint som helst och vi sov i bilarna under natten. Denna natt frös vi som tusan och fattade inte hur vi skulle klara resten av nätterna, men vi överlevde och det blev en vandring vid "The three sisters". 900 trappsteg neråt och en fin gångstig genom skog och berg. Åkte sen ett tåg uppför berget, världens brantaste tåg. Häftigt men läskigt.

Vidare neråt igen och sov på en gratiscamping.
Nästa stopp var Newcastle.
Där bokade vi in oss på en camping, smällde upp tälten och hade en dag på stranden. Gjorde oss en festmåltid på kvällen med allt möjligt!
Var sen in till själva stan nästa dag och gick runt och kikade, dock var det så varmt så vi åkte snabbt till stranden igen och svalkade oss i havet och dessa underbara vågor!

Från Newcastle vidare på en turistväg och vi gjorde en avstickare in till Gloucester tops som var en av Austarliens högsta punkter. Bilvägen upp var svindlande, smalt, mjuka kanter och stup rakt ner. Men när man väl kom upp och såg utsikten och gjorde en vandring var det så värt det! Himla fint. Såg några ödlor också!

Vidare ut på vägen igen stannade vi på en gratiscamping och sov.
Morgonen efter blev det frukoststopp och där såg vi helt otippat två delfiner som simmade förbi oss. Några meter ifrån oss bara. Underbart!
Vidare för att komma fram till Byron bay. Där köpte vi med lite mat att laga iordning vid en rastplats och sov där första natten.
In till Byron, bokade camping och hade en halvdag på stranden.
Kollade in stan, åt mat och chillade.
Sen började det dåliga vädret visa sig. massor av regn regn och regn. Kunde i stort sett inte göra något alls. Vi bokade in snorkling och surfing jag och Erik, men Det vart inställt pga dåligt väder, tji fick vi!
Hade även bokat in en tur på Fraser Island som vi skulle åka på senare.

Jag, Erik, PostJonna och Elin drog upp till nimbin dagen vi skulle checka ut från campingen. Häftigt att se gatan som är själva Nimbin om man säger så!
In på ett Museéum och kikade och Erik och Elin blev erbjudna att köpa gräs. Att det är så öppet?! Sjukt!

Köpte varsin latte innan vi skulle dra oss tillbaka, och det var tur att vi kom utt till motorvägen igen för det var översvämmade vägar så dom hade lika gärna kunnat stänga av vägarna.
Åkte vidare mot Brisbane där Jonna och Oskar redan var. In på Hostel, satte oss med varsin öl och bara njöt!
Vidare i säng för att dagen efter fira "Australia Day".
Gick på ett Museéum och handlade massor av gott att äta i parken. Mycket lyckad dag!!

Dagen vi skulle checka ut från Brisbane hade vi bestämt oss för att åka tillbaka 5 mil för att gå på att vattenland. Det regnade men var endå varmt. Men det blev kallt tillslut att bara stå i bikini och vara blöt och inte få mer värme på sig.
Åkte massor av roliga saker som man verkligen kommer att minnas!
Elin, jag, Erik och Postis åkte som i en "tratt". Man satt 4 i en gummiring och den var galet kul! Vi kom så högt upp och det blev sån fart på¨vår lilla "båt". En upplevelse! :)

Efter vattenlandet åkte vi till Noosa och tog in på Hostel. Äntligen fanns det en dubbelsäng, och oj så skönt att sträcka ut sig!! Inget spec första kvällen. Andra dagen blev det stranden, det var mulet men där låg vi i 4 h och röd var jag efter det! HA! Där fick jag för att man tror att solen inte tar sååå mycket! :)
Andra dagen gjorde vi en vandring i Noosa nationalpark, väldigt fint att gå och alla utsiktsplatser är så fantastiska att det inte går att beskriva! Man kan aldrig se det igen på kort, man måste vara där helt enkelt!
När vi kom fram till utgångspunkten igen så såg vi en bamseödla som segade sig fram bland buskar och vägar.
Ner till stranden för svalkande dopp.

På kvällen lyssnade vi på en sjukt bra trubadur som spelade i baren på hostelet. Tog några "Jugs" och trivdes!
Dagen efter utchekning och lite bad.
Denna dag tog vi en ny strand där vågorna var helt galna och jag lyckas få ett handavtryck på min mage! Vackert!! :)

Åkte vidare för en natt på camping i Tiaro, en liten håla som vi snabbt lämnade på morgonen. Vidare till Hervey Bay där vi kom till Hostelet som vi skulle bo på eftersom vi dagen efter skulle till Fraser Island.
Åkte till ett litet vattenland och chillade, läste böcker och åt glass!
Infomöte och handling inför  Fraser och tidigt i säng.
Dagen efter var det tidig morgon och vi drog ut till världens största sandö. Dock var vår bil en jävla skitbil som la av direkt så vi fick invänta en mekaniker och vi fick nu starta bilen med en skruvmejsel. HEJJA!

Vi badade i insjöar, åt god mat, njöt av att köra bil i sand och hade trevligt på campet!!
Varning för dingos, såklart såg jag inte en enda :( Man hade velat sett men endå inte :D
Visar bilder från ön ist, hur mycket jag än skriver så är det svårt att få rätt uppfattning!

När vi var tillbaka på Hostelet efter turen på ön var det pizzakväll med hela gänget som gällde och vilken kväll!
Dans, allsång, sharkattack, dingos, spiderman, bad i poolen och pyramidbyggeförsök! Kom i säng vid två!

utchekning och ett besök på ett hajmuseéum. Intressant och väldigt givande tyckte vi alla. sen blev det mat och slöande. Nu skulle egentligen jag och E åka ensamma ner mot Syndey igen men det blev på det viset att Elin och postit åkte med oss till Byron och de andra två drog till Brisbane.
Två nätter på gratsi camping vid byron. Ena dagen solade vi och gick på en marknad, andra dagen där hoppade jag fallskärmshopp och erik tog en surflektion!
Sen åt vi en sista måltid innan vi åkte ensamma neråt.
Ingen tår fälldes förens vi satt i bilen och började backa ifrån Elin och Postis! Jävlar så sorgligt och känsligt! Men det blev bra, tillslut!
Sov på en gratiscamping och kom tillbaka till Sydney den 7. In på hotell en sista natt.
Lämnade bilen och strosade runt i lite butiker, åt glass och myste. Köpte med vin och ost till rummet, packade och gjorde oss klara för avfärdsdagen.

Vaknde och checkade ut den 8 och det var så pass dåligt väder så vi bestämde oss för att ta tunnelbanan till flygplatsen direkt och vara där.
Åt mat, läste bok och väntade på att få checka in.

Hemfärd och inte mycket sovning.
Men nu är vi hemma, vi har sovit dåligt inatt men nu har jag hållt mej vaken hela dagen och utgång ikväll.
Jag hoppas att kunna sova inatt och vakna tidigt imorgon!

Tillbaka till jobb på måndag!
























































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0